Еўразійская інтэграцыя
Апошняе аднаўленне: 22.02.2016

ЕЎРАЗІЙСКАЯ ІНТЭГРАЦЫЯ


Рэалізацыя прынцыпу чатырох свабод: свабода руху тавараў, паслуг, капіталу і працоўнай сілы.


Першым этапам, эканамічнай інтэграцыі з'яўляецца Зона свабоднага гандлю (ЗСГ), у рамках якой адмяняюцца мытныя тарыфы (пошліны) ва ўзаемным гандлі пры захаванні нацыянальных мытных тарыфаў у адносінах з трэцімі краінамі.

Мытны саюз (МС) дадае да ўмоў ЗСГ увядзенне агульнага мытнага тарыфу і адзінай сістэмы нетарыфнага рэгулявання гандлю ў дачыненні да трэціх краін.

Запуск механізмаў Мытнага саюза ажыццяўляўся паэтапна на працягу 2010-2011 гадоў.

З 1 студзеня 2010 года, з увядзеннем у дзеянне Адзінага мытнага тарыфу (АМТ) Мытнага саюза.

З 1 ліпеня 2010 года створана адзіная мытная тэрыторыя і ўведзены ў дзеянне Мытны кодэкс Мытнага саюза.

З 1 верасня 2010 года працуе механізм размеркавання і залічэння сум увазных мытных пошлін.

З 1 ліпеня 2011 года скасаваны ўсе віды кантролю на ўнутраных межах Мытнага саюза.

Рашэнне вышэйзгаданых задач пры фарміраванні Мытнага саюза дазволіла бакам спрасціць знешнегандлёвыя працэдуры, скараціць час на перавозку тавараў, адкрыла межы ўнутры Мытнага саюза, што значна палегчыла жыццё экспарцёрам.

Адкрытасць межаў унутры Мытнага саюза не толькі палегчыла жыццё экспарцёрам, але і спрыяла павышэнню транзітнага патэнцыялу нашага аб'яднання.

Паралельна вялася інтэнсіўная праца над фарміраваннем дагаворна-прававой базы Адзінай эканамічнай прасторы (базавыя прынцыпы, заснаваныя на нормах СГА), якая акрамя свабоды руху тавараў заклікана забяспечыць свабоду руху капіталу, паслуг і працоўных рэсурсаў і стварыць умовы для пачатку функцыянавання новага інтэграцыйнага праекта - Еўразійскага эканамічнага саюза.

Найбольш складанай формай міждзяржаўнай эканамічнай інтэграцыі з'яўляецца эканамічны саюз, які сумяшчае ўсе вышэйпаказаныя формы з правядзеннем агульнай эканамічнай і валютна-фінансавай палітыкі.

З 1 студзеня 2015 года ўступіла у сілу Дамова аб Еўразійскім эканамічным саюзе (ЕАЭС, Саюз).

Дамова аб Еўразійскім эканамічным саюзе
pdf, 4 Мб

У склад Саюза ў цяперашні час уваходзіць 5 краін: Расійская Федэрацыя, Рэспубліка Беларусь, Рэспубліка Казахстан, Рэспубліка Арменія і Кыргызская Рэспубліка.

Агульная колькасць насельніцтва краін Саюза складае 182,5 млн. чалавек, агульная плошча - больш за 20 млн. км2 ці 14% сусветнай сушы.
Краіны Саюза валодаюць значным эканамічным патэнцыялам, займаючы 1-е месца ў свеце па здабычы нафты, 2-е - па здабычы газу і па выпуску мінеральных угнаенняў, 3-е - па вытворчасці чыгуну, па пшаніцы і бульбе, 4-е - па электраэнергіі.

Параўнальны аналіз палажэнняў Дагавора аб ЕАЭС і дагаворна-прававой базы МС/АЭП (вложение 12) паказаў, што істотных зменаў не адбылося.

Параўнальны аналіз палажэнняў Дагавора аб ЕАЭС
pdf, 3 Мб

З 118 артыкулаў Дагавора 69 утрымліваюць нормы, якія развіваюць існуючыя ў МС/АЭП дамоўленасці, 45 артыкулаў захоўваюць дасягнутыя раней дамоўленасці і 4 прадугледжваюць адступленне ад раней дасягнутых дамоўленасцей, у тым ліку ў сувязі з тым, што нормы сябе не апраўдалі.

Што тычыцца дадаткаў да Дамовы, то з 33 дадаткаў 15 утрымліваюць новыя нормы, адрозныя ад базавых пагадненняў МС/АЭП, і накіраваныя на развіццё інтэграцыі; 17 дадаткаў выкладзены з больш кансерватыўным падыходам, гэта значыць без развіцця інтэграцыі і з захаваннем у цэлым палажэнняў базавых пагадненняў; 1 дадатак носіць тэхнічны характар і ўтрымлівае пералік міжнародных дамоваў, падпісаных у рамках МС/АЭП, якія страчваюць сілу ў сувязі з уступленнем у сілу Дагавора.

Да норм, якія развіваюць узровень інтэграцыі, адносяцца наступныя:

магчымасць устанаўлення рэжыму свабоднага гандлю таварамі з трэцім бокам на падставе міжнароднага дагавора Саюза;

магчымасць рэтраактыўнага прымянення мер абароны ўнутранага рынку;

правядзенне ў рамках Саюза сумесных мер па падтрымцы экспарту тавараў дзяржаў-членаў Саюза на рынкі трэціх краін, такіх як страхаванне і крэдытаванне экспарту, міжнародны лізінг, прасоўванне паняцця “тавар Еўразійскага эканамічнага саюза” і ўвядзенне адзінай маркіроўкі тавараў Саюза і інш.;

фарміраванне агульных рынкаў лекавых сродкаў і медыцынскіх вырабаў з 1 студзеня 2016 года;

ажыццяўленне міжнародных аўтамабільных перавозак грузаў, якія выконваюцца перавозчыкамі, зарэгістраванымі на тэрыторыі аднаго з дзяржаў-членаў, на бездазвольнай аснове;

прыняцце да 1 студзеня 2016 г. праграмы паэтапнай лібералізацыі выканання перавозчыкамі, зарэгістраванымі на тэрыторыі адной з дзяржаў-членаў, аўтамабільных перавозак грузаў памiж пунктамi, якiя размешчаны на тэрыторыі іншай дзяржавы-члена, на перыяд з 2016 па 2025 гады з вызначэннем ступені і ўмоў гэтай лібералізацыі;

прадастаўленне нацыянальнага рэжыму ўсім краінам Саюза ў сферы дзяржаўных закупак;

аднолькавы падыход да падаткаабкладання даходаў фізічных асоб, атрыманых на тэрыторыі іншай дзяржавы-члена Саюза, а менавіта даход будзе абкладаецца па дзеючай стаўцы для фізічных асоб-падатковых рэзідэнтаў дзяржавы-члена, у якім ён атрыманы
і інш.

Аднак, рашэнне прынцыпова важных для Беларусі пытанняў у частцы фарміравання агульных рынкаў у сферы энергетыкі аднесена на працяглы перыяд часу:

фарміраванне агульнага электраэнергетычнага рынку з ліпеня 2019 года, а агульных рынкаў нафты, нафтапрадуктаў, газу - з 2025 года, з папярэднім прыняццем канцэпцыі і праграмы іх фарміравання.

У мэтах своечасовай распрацоўкі адпаведных актаў у развіццё Дамовы аб ЕАЭС на пасяджэнні Савета Еўразійскай эканамічнай камісіі 16 ліпеня 2014 года быў зацверджаны Працоўны план распрацоўкі актаў і міжнародных дагавораў у адпаведнасці з Дагаворам аб Еўразійскім эканамічным саюзе ад 29 мая 2014 года.

Працоўны план
pdf, 10 Мб

Што ж дае стварэнне Еўразійскага эканамічнага саюза Беларусі?

Маленькая краіна з маленькім рынкам не цікавая для інвестараў, а ў выпадку стварэння шырокага агульнага рынку тавараў і паслуг узрастае інвестыцыйная прывабнасць краін ЕАЭС, у тым ліку Беларусі. Прыцягненне замежнага капіталу ў нашу рэспубліку, у сваю чаргу, будзе спрыяць:

развіццю новых вытворчасцяў;

павышэнню ўзроўня канкурэнтаздольнасці прадукцыі;

павелічэнню колькасці працоўных месцаў.

Стварэнне ЕАЭС таксама дасць магчымасць краінам, якія ўваходзяць у ЕАЭС каардынаваць сваю прамысловую палітыку для таго, каб не ствараць дублюючыя вытворчасці, якія будуць вырабляць аднолькавую прадукцыю і канкураваць на агульным рынку, а выбудоўваць тэхналагічныя ланцужкі, пастаўляць адна адной кампаненты для сумеснай вытворчасці прадукцыі.

У чым заключаюцца эканамічныя выгады для бізнесу ад еўразійскай інтэграцыі?

Ствараючы ЕАЭС, дзяржавы адкрываюць для сваіх суб'ектаў гаспадарання агульны рынак аб'ёмам больш чым 2,2 трыльёна долараў ЗША.
Бізнэсу прапанавана магчымасць прадаваць свой тавар на тэрыторыі краін ЕАЭС без выплаты мытных пошлін.

Тавар ЕАЭС абаронены ад замежнай канкурэнцыі праз прымяненне Адзінага мытнага тарыфу Еўразійскага эканамічнага саюза (ставак мытных пошлін, што прымяняюцца да тавараў, што ўвозяцца на тэрыторыю ЕАЭС з трэціх краін).

Таксама суб'екты гаспадарання атрымліваюць такія перавагі, як выдача адзіных сертыфікатаў якасці і паходжання тавараў, гэта значыць, прайшоўшы сертыфікацыю ў адной з краін, можна прадаваць тавар на ўсёй тэрыторыі Саюза без дадатковых пацверджанняў.

Суб'ектам гаспадарання прадастаўляецца роўны доступ да дзяржзакупак на тэрыторыі ўсіх краін ЕАЭС. Гэта дазволіць пашырыць магчымасці доступу на рынкі дзяржаўных закупак адзін аднаго і павысіць канкурэнцыю, што адпаведна, пацягне рост якасці паслуг і павялічыць эканомію дзяржаўных сродкаў.

Акрамя таго бізнес структурам будзе аказвацца садзейнічанне пры доступе на рынкі трэціх краін. Будуць выяўляцца і ўхіляцца бар'еры ў дачыненні да тавараў і паслуг Саюза на рынках трэціх краін у мэтах забеспячэння недыскрымінацыйнага падыходу з боку гандлёвых партнёраў.

Вядзецца праца па стварэнні адзінага рынку паслуг.

Правілы адзінага рынку паслуг мяркуюць, што гаспадарчы суб'ект, які атрымаў права ажыццяўляць пэўную дзейнасць на тэрыторыі адной дзяржавы, аўтаматычна набывае права ажыццяўляць гэтую дзейнасць на тэрыторыі ўсяго Саюза.

На сённяшні момант функцыянаванне адзінага рынку паслуг мяркуецца ў 50 сектарах - гэта значная частка будаўнічых паслуг; паслуг, якія адносяцца да сельскай і лясной гаспадарцы.

На працягу некалькіх гадоў такі парадак будзе распаўсюджвацца на ўсю сферу паслуг.

 

Што дае стварэнне Еўразійскага эканамічнага саюза простым грамадзянам?

З моманту пачатку функцыянавання Еўразійскага эканамічнага саюза грамадзяне краін Саюза маюць права працаваць у любой дзяржаве Саюза без атрымання дазволу на працу.

Сацыяльнае забеспячэнне (сацыяльнае страхаванне) працоўных і членаў сем'яў ажыццяўляецца на тых жа ўмовах і ў тым жа парадку, што і для грамадзян дзяржавы працаўладкавання.

Прымяняюцца адзіныя ўмовы падаткаабкладання даходаў фізічных асоб - падатак на даходы фізічных асоб-грамадзян краін Саюза выплачваецца па дзеючай стаўцы краіны працаўладкавання.

Узаемнае прызнанне дыпломаў здзяйсняецца ў аўтаматычным парадку.

У кожнай краіне ў рамках Саюза ўсе медыцынскія паслугі, гарантаваныя дзяржавай, у роўнай ступені даступныя ўсім грамадзянам краін Саюза.

Магчымасць працаваць на агульным рынку ў 176 мільёнаў чалавек будзе прыцягваць замежных інвестараў, а, значыць, брэндавыя тавары з высокай канкурэнтаздольнасцю будуць рэалізоўвацца ў нашых краінах. У сувязі з чым будуць пашырацца вытворчасці, стварацца высокааплатныя працоўныя месцы, а выраблены тавар стане агульнадаступным.

Адказы на пытанні, якія цікавяць па тэме ЕАЭС, можна знайсці ў брашуры “40 пытанняў аб Еўразійскім эканамічным саюзе”, а таксама ў зборніку Еўразійскай эканамічнай камісіі “Еўразійскі эканамічны саюз. Пытанні і адказы. Лічбы і факты”.

Брашура “40 пытанняў аб Еўразійскім эканамічным саюзе”
pdf, 344 кб

Зборнік Еўразійскай эканамічнай камісіі “Еўразійскі эканамічны саюз. Пытанні і адказы. Лічбы і факты”
pdf, 7 Мб

Пастаянна дзеючым наднацыянальным рэгулюючым органам Саюза з'яўляецца Еўразійская эканамічная камісія (ЕЭК, Камісія). Асноўнымі задачамі Камісіі з'яўляюцца забеспячэнне ўмоў функцыянавання і развіцця Саюза, а таксама распрацоўка прапаноў у сферы эканамічнай інтэграцыі ў рамках Саюза.

Міністэрства эканомікі з'яўляецца рэспубліканскім органам дзяржаўнага кіравання, які ажыццяўляе каардынацыю работы ў Рэспубліцы Беларусь па пытаннях узаемадзеяння з Еўразійскай эканамічнай камісіяй, згодна з Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 16 мая 2013 года № 380 “Аб парадку ўзаемадзеяння рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання, іншых дзяржаўных арганізацый, падпарадкаваных ураду Рэспублікі Беларусь, іншых арганізацый і дзяржаўных органаў пры падрыхтоўцы і разглядзе праектаў рашэнняў Еўразійскай эканамічнай камісіі, правядзенні працэдуры адмены або змены рашэнняў, прынятых Калегіяй Еўразійскай эканамічнай камісіі, і падрыхтоўцы ініцыятыўных прапаноў”.

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 16 мая 2013 года № 380
pdf, 402 кб

Схема падрыхтоўкi дакументаў
pdf, 548 кб

 

Еўразійская эканамічная камісія:

Афіцыйны сайт Еўразійскай эканамічнай камісіі:

архіў сайта: www.tsouz.ru

Рэгламент працы Еўразійскай эканамічнай камісіі
pdf, 477
кб

 

Конкурс "Лепшы прадпрымальнiк"
Камiтэт па нвестыцыяхКонкурс СМIАзбука бяспекi
 
Iнфармацыйныя рэсурсы
 © Мiнiстэрства эканомiкi Рэспублiкi Беларусь
Пры выкарыстаннi матэрыалу адсылка абавязкова

Iнфармацыйная падтрымка - press@economy.gov.by
Распрацоўка сайта - БелТА